domingo, 15 de abril de 2018

A promessa dos Valentes. Proposta de um pároco


RAZÕES DA COLOCAÇÃO DA PROMESSA FORA DA SANTA MISSA

S. Domingos, 15 Abril 2018

Os factos  
Ontem, sábado 14 de Abril 2018, chegaram na nossa Paroquia de São Domingos algum representante do Bureau Diocesano dos Valentes. Quando fui cumprimentá-los disseram que nenhuma promessa terá lugar em São Domingos, porque o pároco decidiu de colocar a promessa fora da Missa. Eu tentei apresentar as minhas razões mas eles continuavam a dizer que a “autoridade máxima” dos Valentes (o Bureau Diocesano) e o Estatuto deles não podiam absolutamente admitir a promessa fora da Missa.
Eu tentei explicar que o dono dos sacramentos é o Bispo, junto com os padres, seus colaboradores. Tentei explicar que a Missa não é um “espectáculo” e que nós padres sabemos o que é a Missa. Tentei explicar que nós podemos discernir o que podemos fazer dentro da Missa e o que é que é melhor não fazer, mas eles não queriam escutar ninguém. Continuavam na posição deles: a promessa não se pode fazer assim!
No fim de conversas inúteis, de noite, liguei ao nosso Bispo, o Dom José Camnate. Disse-lhe que o Bureau Diocesano proibiu de fazer a promessa porque a paróquia de São Domingos decidiu de colocar a promessa fora da Missa. Disse-lhe que todo estava pronto, que os pais dos Valentes pagaram muito dinheiro para esta promessa. Dom José logo disse-me que o Bureau Diocesano não podia decidir assim e que se deve fazer a promessa como o pároco disse, depois da Missa. O Dom Lampra naquele momento estava em São Domingos para a festa do aniversário da Rádio Sol Mansi. Eu fiquei muito mal porque também diante da autoridade do Bispo o Bureau continuava na sua posição e não queria aceitar a promessa fora da Missa.
No fim, depois que o Dom Lampra falou com alguns representantes do Bureau, a promessa foi feita como decidido na paróquia, depois da Missa... Mas a impressão é que o Bureau Diocesano ficou mal e não aceitou de verdade. De facto, como protesta, os Valentes recusaram de cantar na Coral, como tinha sido decidido e, à tarde, alguém me disse que esta promessa era inválida porque feita fora da Missa.

         Uma reflexão 
S. Domingos, 15 Abril 2018
1.       Aonti n papia ku Dom José Camnate, Bispu di Bissau. Bispu kuma nin sakramentus utrora e pudi dadu fora di Missa. I tchoma pa isemplu sakramentu di Matrimoniu. I ka kuma, si sakramentu i fasidu fora di Missa, sakramentu i ka bali. Dom Jose kuma promessa i pudi fasidu dipus di Missa (fora di Missa), suma paroku i fala. I ka kuma, manera ke promessa i na fasidu fora di Missa, nton promessa i ka bali.

2.       Manga di bias no ta fala: “Nau, promessa i dibi di fasidu dentru di Missa, pabia asin ke sta skirbidu na statutu di movimentu”. I bardadi, talves i skirbidu, ma será ke tudu kusa ke skirbidu tan na Biblia ou na Kodigu di Direitu Kanoniku, no ta kumpril tudu. Na Igreja Universal tan i sta skirbidu kuma konviventes e sta na un situason iregular na igreja. Ma anos no ka ta balur pa es pronunsiamentu di Igreja i no ta pui tan konviventes pa sedu dirigentes ou pa fasi promessa. No punta no kabesa si na statutu di movimentu i sta skirbidu kuma konviventes e pudi sedu dirigentes ou e pudi fasi promessa. Dipus Valentes i un movimentu Katoliku, di kristons batisadus katolikus. Si no na djubi estatutu geral di movimentus di ason katoliku no na nota kuma normalmenti se membrus e dibi di sedu batisadus. Normalmenti i asin, i sta skirbidu, ma anos na Guiné, no disidi di iabri movimentu pa tudu djintis, pa kilis tan ke ka ientra inda ufisialmenti na Igreja atraves di Katekumenatu.Pa no ka fala nton kuma: “I sta skirbidu”. I ka tene nin un lei di Igreja Universal ke ta fala kuma promessa di Valentes i dibi di fasidu obrigatoriamenti dentru di Missa.

3.       Paroku di un parokia, normalmenti i kunsi se djintis ku realidadi di parokia propi. Si paroku na si ekipa misionariu (=padris ku irmas) i sai ku orientason di fasi promessa di Valentes, dipus di kantiga final di Missa, i pabia e tene si rason. Tudu kilis ke sai di utru kau, ke sai di utru parokias, ke ka intindi es orientason, e dibi di punta ku manga di tempu antis, i ka na ultimus oras antis di promessa fasidu. Pa paroku i ntergadu tchabi di parokia. Paroku i ka patron. I alguin ke ntergadi tchabi. I kunsi kau, i tene responsabilidadi. Si paroku i na da un orientason, pa unidadi ku komunhon di komunidadi, tudu djintis i dibi di fasi esforsu pa asumi es orientason, pa intindi es orientason, pa sedu kumpridur di es orientason. Paroku i suma dunu di kau di kasamentu. Si dunu i na fala “sinta li!”, abo ku umildadi bu na sinta na kil kau ki mostradu. Ou si dunu i na patiu sumu, bu ka na ndjutil, ma bu na falal “Obrigadu!”. Paroku kuma i mindjor pa promesa fasidu fora di Missa. Utrus padris di parokia e seta, irma i obi i seta, garandis di movimentu na S. Domingos e seta (Konkretamenti Aureliano ku Albino), dianti  di mi e seta. Ke ku manda no dibi di rivendika direitus na kau di utrus? Es ami n na tchomal indisiplina ku disobediensa.

4.       Bispu di Bissau kuma promessa i pudi fasidu fora di Missa, aos, dia 15 di Abril di 2018. Bispu Dom Camnate kuma autoridadi ma altu, ma garandi di Diosesi i Bispu, i gosi, na es momentu es autoridadi i rapresentadu pa si Bispu auxiliar, Dom Jose Lampra Ca. El ke no dibi di sukuta. El ke dibi di resolvi es prublema. Bispu di Bissau, Dom Camnate, kuma, Bureau Diosesanu di Movimentu i ka pudi disidi di maina promessa. Bureau Diosesanu i ka ma disison di paroku di S. Domingos. Un di pilaris firkidja di movimentu i OBEDIENSA. Normalmenti tudu movimentu i dibi di sirbi komunidadi parokial. Movimentu i dibi di djuda anima parokia, kria unidadi, i ka dibi di sedu rason di disorden, disobediensa ku divison. Autoridadi parokial sempri i ma importanti. Nin si membrus di Bureau Diosesanu e ka sibi, i asin. Nha disison i komunikaduba na konselho parokial i na ekipa misionariu di parokia. Gosi es dus grupus e dibi di orienta parokia. I ka movimentu ke na orienta konselho parokial ku ekipa misionariu.

5.       Papa Fransico ultimamenti i da manga di katekesi riba di Missa. Missa i sagradu, i sakrifisiu di Kurpu ku Sangui di Kristu. Papa kuma Missa i ka “ESPETAKULU”. El ku manda ami n da orientason di fasi promesa fora. I son un disison ke misti rispita ku ama Sakramentu garandi di Eukaristia. Manga di Valentes e ka ta mati Missa dia Dimingu. Utrus e ta laba ropa dia Dimingu, e ka ta mati. Movimentu di Valentes i ka dibi di sta preokupadu son ku un uniku Missa, Missa di promessa. Movimentu i dibi di sta preokupadu ku partisipason di si membrus na tudu Missas, riba di tudu Missa Dominikal. Ke ku manda no misti promessa dentru di Missa ma no ka sta preokupadu ku presensa di Valentes na Missa di tudu Dimingus? Es no dibi punta no kabesa ku umildadi i ku seriedadi. Dipus n da es orientason pa no ka kunfundi no djintis ku no mininus. Pa e ka pensa kuma promessa i suma sakramentu. Sakramentus e pudi dadu dentru di Missa, utrus kusa e pudi fasidu fora. Maioria li na S. Domingos e ka ientra inda na Igreja. Paroku i kunsi realidadi. Maioria e ka fasi nin entrada na Katekumenatu. Ora ke bu na ientra na katekumenatu ke bu na sedu membru di Igreja. No sta na papia di mininus ke nin e ka ientra ufisialmenti na Igreja, nin e ka katekumenus, nin batisadus. No punta no kabesa: “Kal direitu ke tene??”.

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(Pe. Franco Beati – Paroco di S. Domingos)

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